صوت | امام حسین(ع)؛ مصلح حقیقی
کد خبر: 3918317
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
همراهی تالیان قرآن با کاروان حسینی / 3

صوت | امام حسین(ع)؛ مصلح حقیقی

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران گفت: امام حسین(ع) برای اصلاح امت جدش رسول خدا(ص) قیام کرد، تمامی خطبه‎‌هایش نشانه دلسوزی برای مردم و سوق دادن آنان به سوی رستگاری است. او مصلح حقیقی بشریت است.

به گزارش ایکنا، پیامبر ختمی مرتب، طبق حدیث صحیح و متواتر ثقلین، قرآن و عترت را در میان مسلمانان به ودیعه نهاد و سعادت را در کنار هم بودن این دو ثقل اکبر و اصغر اعلام کرد. حسین(ع) سالار شهیدان برای احیای امت جدش حضرت محمد(ص) قیام و در شب عاشورا فقط به صرف تلاوت قرآن از دشمنان طلب فرصت کرد. محبان و شیعیان حسین بن علی(ع) بدانند که اگر خشنودی امام‌شان را طلب می‌کنند، در اوج شور و شعور حسینی و در مجالس عزای او نباید بی‌توجه به قرآن کریم باشند. در همین راستا، هر روز یکی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن کریم در سلسله مطالب «همراهی تالیان قرآن با کاروان حسینی» تدبری در آیات مرتبط با قیام حسینی و دیگر ویژگی‌های واقعه کربلا خواهند داشت.

محمدرضا خرمیان، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان نکاتی از آیه 104 سوره مبارکه آل عمران «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» پرداخت. در ادامه متن و صوت این گفتار قابل مشاهده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به آیه 104 سوره مبارکه آل عمران، هنگامی که کلمه «وَ لْتَکُنْ» می‌آید، یعنی حتما از میان ما، برخی به کارهای نیک و صلاح دعوت می‌کنند و از منکر نهی می‌کنند. اگر چنین افرادی باشند که چنین کنند، انسان‌های رستگاری هستند.

معروف را همه می‌شناسیم. مطلق کارهای خیر، مثل فردی که صندوق قرض‌الحسنه‌ای را با نیت الهی راه‌اندازی می‌کند یا مدرسه و مسجدی می‌سازد، اینها همه احیای فضیلت‌ها است. اما نکته جالب این است که آیه فوق، بعد از آیه وحدت «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» آمده است، یعنی در جامعه از هم‌پاشیده که اصلاً نظام منطقی در آن نیست، امر به معروف و نهی از منکر و احیای فضیلت‌ها معنی ندارد.

این امر به معروف را به دو صورت می‌توان انجام داد، یکی اینکه انسان بر اساس وظیفه عمومی که دارد و به صورت شخصی انجام دهد و یا از سوی گروه سازمان‌یافته‌ای صورت گیرد، چنانکه اگر فردی خلافی انجام دهد، پلیس هر مملکت وظیفه دارد که راننده خلافکار را توقیف کنند. اولا آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش اسلام و مردم را به خوبی شناخته باشد که بتواند مردم را به احیای فضیلت‌ها امر کند و دوم اینکه این کار باید به صورت دائمی باشد، چرا که کلمه «یدعون» معنی استمرار دارد.

امام علی(ع) می‌فرماید: «اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای ترک شود، همه کارهای نیک و خیر نیز تعطیل می‌شود و نتیجه آن حاکم شدن اشرار در جامعه است.»

رستگاری یک فرد در تنهایی و دوری گزیدن از دیگران، حاصل نمی‌شود، بلکه در دلسوزی برای دیگران و نگرانی سرنوشت غیر است.

در ماه محرم‌الحرام و عزای سالار شهیدان هستیم، در بخشی از وصیت‌نامه ایشان آمده است: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ...» قیام کردم که در امت جدم اصلاحات انجام دهم. بنابر این اصلاح‌طلب حقیقی، امام حسین(ع) است و این قیام برای براساس امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

امیدوارم خداوند همه ما را با قرآن و اهل‌بیت(ع) محشور کند.

والسلام علیکم و رحمةالله برکاته»

انتهای پیام
captcha